نموذج الاتصال

رامز نجيب.. وَحْش الموسيقى الإلكترونية بالداونتاون



رامز خريج مدرسة بوينت بلانك للموسيقى، المدرسة اللي فازت بجوائز كتير، وأخيرًا تم اختيارها أفضل مدرسة للموسيقى الإلكترونية. بس ده مش كل حكايته، لأنه بيشتغل كمنتج موسيقي وملحن ومهندس صوت في المملكة المتحدة ومصر.

رامز عنده استعداد وابتكار في العمل الفني بتاعه، وده اللي وصله لمستوى عالمي في صناعة الموسيقى والمؤثرات الصوتية. بيخلق الموسيقى والأصوات اللي بتتستخدم في المسرحيات والتطبيقات والكتب والأفلام القصيرة. ومش بس كده، موسيقاه بتتعرض على القنوات التلفزيونية الكبيرة في مصر.

‌‎أحدث أعمال رامز كان فيلم "Akoon"، فيلم قصير تم عرضه لأول مرة بواسطة شركة "Nowness"، اللي أسسها جيفرسون هاك كجزء من LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE. رامز أنتج موسيقى لـ الدبل زوكش ، اللي يُعدوا من أهم مطربي الموسيقى الشعبية في مصر. كمان رامز شارك مع المخرجين والوكالات في إنتاج الموسيقى وتصميم الصوت لحملات إعلانية معروفة زي جهينة ولاكتيلو وتكنو وتشيل وغيرهم، ومن ابرز هذة الاعمال هو مشاركتة بعمل الساوند تراك  لأعلان لبراند " لافيرن " العالمى و اللى كان بطولة چورچينا حبيبة كريستيانو رونالدو.

وكمان رامز شارك فى احدى حلقات ريدبُل مزيكا صالونات مع فليكس و قدمولنا تراك مختلف و مميز جداً بعنوان " سابق " قدر يتخطى ٢ مليون مستمع على جميع المنصات، دا غير انتاجة تراك لمستر كوردى بعنوان " انا رايق ".

مش بس كده، رامز كمان قام بإنشاء وإخراج وإنتاج برنامج "ميشو سلسة"، اللي حقق أكثر من 130 ألف مشاهدة على يوتيوب في أسبوع بس بعد ما نزل. وبطبيعة الحال، هو كمان عمل الموسيقى للبرنامج ده. والبرنامج ده فيه عروض لأشهر الفنانين في الساحة الموسيقية المصرية زي مستر كوردي ودبل زوكش وباتيستوتا وغيرهم كتير.

ودلوقتي رامز مستعد لإصدار ألبوم مختلف، وهيكون فيه فنانين مختلفين من العالم العربي زي زياد ظاظا - مودي العربي - سينابتك - مهدي - للاّ فضة - ليلى بشارة - أرسينك - لاي - نوبي - محمود حسين. الألبوم ده هيكون مزيج متنوع من المواهب والأصوات العربية.

رامز نجيب بيثابر وبيتحدى نفسه باستمرار علشان يحقق نجاح اكتر في حياته المهنية. وبالتأكيد هنشوف منه اعمال و ابتكارات موسيقية مدهشه فى المستقبل.


إرسال تعليق